Visie en kernwaarden | |
MissieWij leren met LEV in een rijke leeromgeving. Wij ondersteunen elkaar bij dat wat zelf gedaan kan worden. Hierdoor leren wij richting te geven om ‘het goede’ te doen. Op de Jozefschool zijn we actief, nieuwsgierig en betrokken. We zijn verbonden met de wereld om ons heen. We werken aan een onderzoekende en lerende houding, zowel in het team als bij de leerlingen. | VisieStap de Jozefschool binnen en voel je welkom. Een rustige en overzichtelijke school met kwalitatief goed onderwijs. Je wordt hier gezien en gehoord. Je mag zijn wie je bent. We leren, werken en vieren met elkaar. Elke dag mogen we ons verwonderen, samen ontdekken en plezier maken. We helpen en zorgen voor elkaar, samen zijn we de Jozefschool. Onze gezamenlijke regels en afspraken zijn duidelijk zichtbaar in de school. We zijn transparant en kiezen voor veiligheid en stabiliteit. |
Algemene informatieDe Jozefschool is de enige katholieke basisschool op Texel en is gevestigd in Den Burg. De school telt rond de 280 kinderen en heeft 11 groepen. Een team van 25 collega’s, aangevuld met vrijwilligers, een enthousiaste ouderraad en medezeggenschapsraad, draagt zorg voor een betrokken en positieve sfeer op school. De school kenmerkt zich door gedegen klassikaal onderwijs met daarbij een grote mate van differentiatie in bijvoorbeeld aanbod, instructie en tempo. De kinderen staan centraal in ons onderwijs. We richten ons op aanbod dat bij het kind past, waarbij we geen individueel onderwijs geven. Kinderen leren veel van elkaar en we vinden het belangrijk dat kinderen ook leren samenwerken met kinderen van verschillende niveaus. Kinderen met specifieke hulpvragen krijgen aandacht en begeleiding, zowel kinderen die zwakker zijn als kinderen die bovengemiddeld presteren. Ons goed opgezette zorgsysteem zorgt ervoor dat we elk kind de aandacht en begeleiding kunnen geven die het nodig heeft. We stellen eisen aan de kinderen. We bieden ze structuur door de afspraken die we met elkaar maken. De kinderen hebben hierin zelf ook een rol: samen met hen bepalen we de belangrijkste omgangsregels. Zo voelt ieder kind zich thuis en veilig op school. Pestgedrag wordt niet geaccepteerd: we nemen direct actie als we merken dat kinderen worden gepest. De kleutergroepen gaan uit van het ervaringsgericht onderwijs. Onderwerpen worden aangeboden vanuit de belevingswereld van de kinderen. Samen met de leerkrachten worden thema’s uitgewerkt, vaak met hulp van enthousiaste ouders. In de kleutergroepen observeren we veel. We houden de verkregen informatie bij in ons leerlingvolgsysteem. We anticiperen op zorgvragen van de kinderen en communiceren dit met ouders/verzorgers. Vanaf de groepen 3 werken we met moderne methodes. Lezen is een speerpunt in de school: naast technisch en begrijpend lezen is er veel aandacht voor leesplezier. Sociaal-emotionele vorming staat hoog in ons vaandel. Wij leren leerlingen samenwerken, gewenst gedrag, conflicten oplossen en antipestgedrag. Leerlingen leren werken op computers. Ze maken kennis met programmeren, worden mediawijs en leren typen met tien vingers. Vanaf groep 3 hebben leerlingen een eigen Chromebook. Ze werken in de oefensoftware van de methodes voor rekenen, spelling, taal en lezen. In iedere groep is een digitaal schoolbord. Communicatie is op de Jozefschool van groot belang. Niet alleen in ons team is er veelvuldig overleg, ook het gesprek met ouders is essentieel. Het opvoeden van uw kind doen we samen met u en een goede afstemming is onontbeerlijk. U kunt voor vragen, opmerkingen of knelpunten altijd bij ons terecht. Experts De Jozefschool heeft veel expertise in huis. Dankzij deze gespecialiseerde leerkrachten kunnen wij beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van álle leerlingen. De Jozefschool heeft:
Tot zover deze beknopte informatie. Veel hiervan kunt u uitgebreid teruglezen in onze schoolgids op de site. Mocht u een papieren versie van de gids willen ontvangen, dan kunt u deze aanvragen bij de school. |
Jozefschool TexelEmmalaan 47 1791 AT Den Burg 0222 312319 | Zoeken | Locatie | Jozefschool op social media |