Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png

Na de voorjaarsvakantie zijn wij gestart met het thema ‘kleren maken de man’. Het colbert, de japon, de pantalon… Deze en andere woorden geven wij aan kledingstukken. Maar wij kijken verder… Waarom dragen wij kleding? Waar wordt het van gemaakt? Wat is een uniform? De komende weken leest u wat wij leren.

Donderdag 14 maart: Ons weefwerk hebben we even aan de kant gelegd om de eerste hand te leggen aan de voorjaars-/zomercollectie van 2019. Basis voor de kleding is een vuilniszak. Vandaag hebben wij een jurk, jas, broek of rok uitgemeten, geknipt gepast. Volgende week werken wij ons kledingstuk af, zodat het op tijd klaar is voor de presentatie. Wordt vervolgd…

  

Dinsdag 12 maart: Vorige week zijn wij gestart met een weefproject. Op een eigen weefgetouw weven wij ons eigen lapje stof. Kijk eens hoe goed het al lukt?!

  

Vrijdag 8 maart: Welke dieren leven op Texel? Wat eten dieren in de natuur om ons heen? Hoe lang is een walvis? In Ecomare hebben wij antwoorden gezocht op onze vragen. Juf Els leidde ons rond, maar wij mochten ook zelf op onderzoek uit. Ondanks dat we allemaal al meerdere keren in het museum zijn geweest, hebben we ons opnieuw verwonderd!

  

  

Donderdag 7 maart: Dat wol van een schaap afkomstig weten wij maar al te goed. Maar waar komt katoen vandaan? Sietse heeft ons daar vandaag van alles over verteld. Hij bracht een katoenplant mee naar school om zijn verhaal te illustreren. 

Maandag 25 februari: Wij hebben vandaag nieuwe woorden geleerd. Woorden die passen bij het thema ‘kleding’. Juf heeft haar kledingkast geplunderd om ons de woorden ook te laten zien. 

Vanaf de kerstvakantie tot aan de voorjaarsvakantie werkten wij over het thema ‘vroeger en nu’. We gingen terug in de tijd en namen daarbij een duik in de geschiedenis van Texel. De kastanjeboom op de Stenenplaats was ons beginpunt. Deze boom staat er al meer dan een eeuw en kon ons een hoop ‘vertellen’ over de verschillen tussen vroeger en nu.

Donderdag 14 februari: Vandaag hebben wij de benen onder ons lijf vandaan gerend tijdens de sponsorloop. In tien minuten tijd liepen we met gemak drie tot vier rondes om de school. De opbrengst van de sponsorloop gaat naar Support Rob.

  

Vrijdag 8 februari: ‘Kuukelehaantje Kippekont kom je morrege bee me speule?’ ‘Niks hoor, amper tied morrege speul ik niet!’ Dit versje in Tessels dialect hebben wij vandaag gepresenteerd aan schoolgenoten en ouders. Wij hebben namelijk geleerd dat er, met name vroeger, veel mensen Tessels spraken. Wij kunnen dat nu ook (een beetje). En weet je wie er ook nog in de zaal zat? De schrijver van het versje. Persoonlijk uitgenodigd door Floor. 

Donderdag 7 februari: Vandaag kregen wij ons rapport mee naar huis. Wij mochten vanmiddag alvast even een kijkje nemen…

 

Donderdag 31 januari: De ‘school van vroeger’ draait inmiddels op volle toeren. Verschillende groepen kinderen hebben al les gehad in taal of rekenen. De juffen en meesters zijn streng maar rechtvaardig. Ze houden de zaak goed onder controle. Maar wie niet luisteren wil, moet…. Net als vroeger!

 

Woensdag 30 januari: De gymles van vandaag stond in het teken van samenwerken. Hoepels doorgeven en een rekenrace in estafettevorm. Wij hebben geleerd dat aanmoedigen van teamleden een positief effect kan hebben op de groepsprestatie!

Vrijdag 25 januari: De oma van Sietse is vroeger juf geweest. Vandaag kwam zij ons vertellen hoe het er lang geleden aan toe ging op school. Oma had verschillende spullen meegebracht die vroeger werden gebruikt, zoals een leesplankje en een ouderwetse letterdoos. Wij hebben oma het hemd van het lijf gevraagd. Alles wilden wij weten, zodat wij daar in onze ‘school van vroeger’ weer over kunnen spelen. 

Donderdag 24 januari: Met onze opgedane kennis tot nu toe over de school van vroeger hebben wij vandaag een hoek ingericht waar wij schooltje kunnen spelen. Door te spelen en werken in de hoek kunnen wij zelf ervaren hoe het was om een eeuw geleden in de klas te zitten.  

Dinsdag 22 januari: Gisteren is Fay grote zus geworden van een broertje; Deen. Vandaag liet zij trots de eerste foto’s van de baby zien.

 

Donderdag 17 januari: Wij hebben geleerd dat er een eeuw geleden op school heel anders aan toe ging. Groepen met wel 40 (!) kinderen, een juf of meester die wel eens een tik uitdeelde… Juf heeft op zolder van school spullen gevonden die vroeger in de klas gebruikt werden. We hebben de spullen vergeleken met het materiaal van nu. De oude schoolspullen staan nu tentoongesteld in de klas. Wij vullen de tentoonstelling de komende weken aan.

Dinsdag 15 januari: Vanaf vandaag staat er een grote boom bij ons in de klas. De boom moet de kastanjeboom van de Stenenplaats voorstellen. De kastanjeboom ‘leert’ ons over hoe mensen vroeger leefden. Wij hebben de boom zelf gemaakt van een lange pijp, wc-rollen en ballonnen…

Dinsdag 8 januari: Na de kerstvakantie zijn wij gestart met een nieuw blok van de vreedzame school; ‘We hebben hart voor elkaar’. Dit blok gaat over gevoelens. Vandaag hebben wij geleerd dat je aan iemands gezicht/houding kunt zien hoe diegene zich voelt. Kunt u zien welke gevoelens wij uitbeelden?

   

Hoe zou jij het vinden als je er achter zou komen dat, zomaar op een doordeweekse middag, je huis op zijn kop is gezet? Dit overkwam Dirk en Dora van Dommelen uit het verhaal ‘Lollig’. Noodgedwongen moesten zij verhuizen toen hun flat deze omwenteling niet overleefde. Ze lieten een nieuw huis bouwen, op het Puddingboomplein. En weet je wat voor huis? Een huis op zijn kop, want dat vonden ze wel lollig!

Het verhaal ‘Lollig’ was het startpunt voor het thema ‘mijn huis en mijn omgeving’ waar wij tot de kerstvakantie aan werkten. De subthema’s ‘Sinterklaas’ en ‘kerst’ werden in het thema verpakt. Hieronder leest u wat wij leerden, deden en ervaren hebben met betrekking tot het thema. Buiten het thema om leerden wij ook over andere zaken. Ook daarover legden wij het één en ander vast.

 

Vrijdag 21 december: Vandaag hebben we de kerstperiode op school afgesloten in de kerk. De kinderen uit groep 6 voerden voor ons een kerstmusical op. Wij zongen zoveel mogelijk liedjes mee!

  

Donderdag 20 december: Vandaag was voor ons het hoogtepunt van de kerstperiode; kerst vieren in de klas. Juf had de klas omgebouwd tot restaurant. Onze ouders sloofden zich uit in de keuken om een heerlijk en gevarieerd buffet voor te bereiden…

 

… Aan het einde van de middag kwamen we in onze mooiste kleren naar school. We zongen liedjes rond de kerstboom op het plein, luisterden naar het kerstverhaal en genoten van een heerlijk diner! Het was een topavond!

  

Maandag 17 december: Verken je eigen omgeving… Vandaag gingen wij op avontuur in eigen dorp. Een dobbelsteen bepaalde onze route. Bij iedere splitsing of kruispunt gooiden wij met een dobbelsteen. Als de dobbelsteen op 1 of 2 uitkwam, sloegen wij linksaf. Bij 3 en 4 volgden wij de weg en bij 5 of 6 sloegen wij rechtsaf. Onderweg zochten wij onder andere naar straatnaamborden en verkeersborden. We bespraken de straatnamen en betekenis van de verschillende verkeersborden met elkaar.

 

 

Donderdag 13 december: Over precies een week vieren wij het kerstfeest op school. Wij gaan dan chique met elkaar dineren. Om de tafels er extra deftig uit te laten zien, hebben wij vandaag tafelzilver gemaakt. Met behulp van een hompje klei, lucifers en aluminiumfolie hebben wij onze eigen kandelaar vormgegeven.

  

  

Maandag 10 december: Sint is het land uit. En alhoewel de advent officieel al van start is gegaan, hebben wij vandaag de eerste kaars aangestoken. De komende weken bereiden wij ons voor op het kerstfeest. Vandaag hebben wij met elkaar gedeeld hoe het kerstfeest bij ons thuis gevierd wordt.  

Woensdag 5 december: Vandaag bracht Sinterklaas een bezoek aan de Jozefschool. Hij werd met zijn Pieten afgezet door een postbezorger. Sint was keurig op tijd en wij ontvingen hem, met de hele school, hartelijk op het plein. Pfff, dat ging wat soepeler dan een jaar geleden…

  

Na de aankomst van Sint en Piet gingen wij eerst gymmen. Meester Remco had ‘pietengym’ voor ons klaargezet. Als echte Pieten in spé klommen wij in touwen, liepen wij langs muren en bezorgden wij pakjes…

 

Natuurlijk bracht Sint ook een bezoek aan onze groep. Wij hebben Sint laten horen en zien wat wij zoal doen en leren in groep 3/4. Wij dansten de klokkendans voor Sint. De Pieten werden enthousiast en dansten met ons mee. Isa heeft laten horen hoe goed zij al kan lezen. Annemarijn en Morgan hebben de Pieten geleerd wat tafelsommen zijn. Aan het einde van het bezoek ontvingen wij allemaal een cadeau. En… We mochten met Sinterklaas op de foto! Dank u wel Sinterklaas, wat fijn dat u er was. Tot volgend jaar!

  

Maandag 3 december: Lekker lezen lukt het beste onderuitgezakt op een bank, in een luie stoel! Wij zoeken regelmatig een relaxed plekje om helemaal weg te dromen in een boek. En met een verhaal over Sint en Piet lukt dat zeker! Kijk ons genieten…

Vrijdag 30 november: ‘Sinterklaas kapoentje…!’ Gisteren mochten wij onze schoen zetten in de groep. Spannend! Wij hebben ons hele repertoire aan liedjes gezongen voor Sint en Piet, om hen hiermee uit te nodigen langs te komen op de Jozefschool. Op iedere tafel lag een schriftje klaar. Nakijkpiet heeft voor ons de schriften nagekeken. Hij schreef er een opsteker in of stempelde een zwarte hand. De Tafelpiet heeft op het raam keersommen gezet die wij de komende tijd gaan oefenen. En als klap op de vuurpijl mochten wij allemaal een pakje uitpakken! Wat een dag…

  

  

Donderdag 29 november: Hoe zou het paleis van Sinterklaas er uit zien? Welke kamers zouden er in het paleis te vinden zijn? Wij hebben daar wel zo onze ideeën over. In onze groep hangt een ontwerp dat verschillende verdiepingen bevat. Op iedere verdieping, van de kelder tot de zolder,  zijn verschillende soorten kamers te vinden: een woonkamer, een keuken, slaapkamers, toiletten, een eetkamer… 

  

  

Woensdag 28 november: Welke letters en cijfers zitten verstopt in deze Pieten? De Pieten zijn ‘geschreven’ tijdens een les creatief schrijven. 

Dinsdag 27 november: Vandaag hebben wij tijdens de presentatie de klokkendans opgevoerd voor onze ouders en andere belangstellenden. Met behulp van de dans oefenen wij het klokkijken; het hele en halve uur, kwart voor en kwart over, digitale tijden… Voor ons is het appeltje eitje!

 

Woensdag 21 november: In ieder huis is/zijn wel één of meerdere spiegels te vinden. Wij hebben vandaag onderzoek gedaan naar de functie van de spiegel.  

 

 

Tot half november stond het thema ‘tijd’ centraal. Tijdens de rekenlessen bogen wij ons onder andere over de klok (analoog en digitaal). We bestudeerden de kalender, met de dagen van de week en de maanden van het jaar. Al onze verjaardagen hebben we op een rij gezet en we onderzochten wat er nog meer met tijd te maken heeft.

 

Woensdag 14 november: De afgelopen weken hebben wij ons ingezet om ons repertoire van Sint Maarten liedjes uit te breiden. Onder leiding van juf Mariken hebben we ‘Sinte Maarten had een muis’ leren spelen op de boomwackers. Boomwhackers zijn plastic staven, elk met een eigen toon. Wij hebben het Sint Maarten lied inmiddels omgebouwd tot ‘Sinterklaas Kapoentje’. Gewoon, omdat het kan!

Dinsdag 13 november: Gisteren is en een enveloppe bezorgd. Een enveloppe vol met plaatjes. Na research blijkt dat het spaarplaatjes zijn. Plaatjes die je gratis krijgt bij aankoop van een potje mosterd. Waarom er een berg plaatjes bij ons is bezorgd is nog niet duidelijk. Wij hopen dat het Sinterklaasjournaal ons de komende dagen meer informatie zal verschaffen. 

Maandag 12 november: Bij de rekenles van vandaag stond het gezichtspunt centraal. We hebben geleerd dat voorwerpen van de ene kant er anders uit (kunnen) zien in vergelijking met een andere kant. Het is maar van welke kant je het bekijkt! Om te oefenen met het gezichtspunt had juf twaalf foto’s gemaakt van voorwerpen op het plein. Wij moesten onderzoeken van welk punt juf de foto had gemaakt. 

  

Woensdag 7 november: Na weken van schilderen, prikken, knippen en plakken is dit het resultaat. Onze lampionnen zijn af. Precies op tijd. Ze staan (tot vrijdag 9 november 12.00 uur) tentoongesteld in de gang. Wij zijn trots!

Vrijdag 2 november: De kinderen uit groep 7 helpen ons de komende weken met lezen. Ze fungeren op donderdag en vrijdag als tutor. Ze geven ons tips, houden ons bij de les en stellen ons vragen over de tekst. Daarnaast is samen lezen ook gewoon fijn!

  

Dinsdag 30 oktober: Onze lampion begint steeds meer vorm te krijgen. Nadat het papier mache goed gedroogd was, hebben we een plan gemaakt. Wat wil ik maken? Een kwal, een poes, een appel, een pompoen…? Wat heb ik daarvoor nodig? Vervolgens hebben wij de ‘krantenballon’ in een passende kleur geschilderd. Vandaag hebben we gaten in de lampion gemaakt waar licht door kan schijnen. We plakken de gaten af met vliegerpapier. Komende week leggen we de laatste hand aan onze lampion. Bent u nieuwsgierig? Kom gerust een kijkje nemen!

Maandag 29 oktober: Onze thematafel begint al aardig vorm te krijgen. Wij verzamelen in deze hoek alles wat met ‘de tijd’ te maken heeft.

Vrijdag 19 oktober: Tijdens de boekenmarkt vlogen de tweedehands boeken over de toonbank. Voor aantrekkelijke prijsjes werden kinderboeken en tijdschriften van de hand gedaan. De nieuwe eigenaren waren maar wat trots op hun nieuwe aankopen. Dat wordt lekker lezen in de herfstvakantie!

Donderdag 18 oktober: Wij bezochten vandaag een voorstelling van ‘de schoolgoochelaar’. Het thema ‘vriendschap’ kwam in de voorstelling duidelijk naar voren. Wij genoten enorm. Zeker toen juf door de goochelaar werd uitgenodigd om op het podium te komen. Ze werd verzocht haar gouden ring in te leveren. Enkele ogenblikken later zat de ring in een schatkist voorzien van een groot hangslot. Huh…!? Wij snapten er niets van. Gelukkig kreeg juf haar ring wel weer terug.

 

 

Woensdag 17 oktober: In de nieuwe leesboekjes van Veilig leren lezen staan stukjes tekst van verschillende niveaus. Een ideale kans kan beginnende en al ervaren lezers samen plezier te laten beleven aan lezen.

  

Vrijdag 12 oktober: Samenwerken doen wij niet alleen tijdens lessen van de vreedzame school. Het samenwerken zetten wij ook in tijdens andere lessen. Taallessen lenen zich hier bij uitstek voor. Alles wat we geleerd hebben over samenwerken brengen wij in praktijk. Samen staan wij sterk!

  

Woensdag 10 oktober: Tijdens de presentaties van vandaag was de première van onze zelfgemaakte dans op het lied ‘Kom erbij’. De dans in de clip bleek aan de pittige kant. Wij namen de artistieke vrijheid om onze eigen dans te maken. 

Dinsdag 9 oktober: ‘Elf november is…. Nog lang niet! Maar wij zijn wel vast begonnen aan onze lampion. Vandaag hebben wij een start gemaakt met de basis voor onze lampion.

Woensdag 3 oktober: Vandaag hebben wij gekeken naar de opening van de kinderboekenweek op het podium in de grote hal. Alle kinderen van school waren aanwezig. Aan het einde van de viering dansten de kinderen uit groep 6 op het lied ‘Kom erbij‘ van kinderen voor kinderen. 

Vrijdag 28 september: Wij mogen dit schooljaar 25 keer (!) een feestje vieren. Deze week was het maar liefst twee keer raak. Fay en Stein waren onze feestvarkens. Wij hebben ze uitgebreid toegezongen en persoonlijk gefeliciteerd.

  

Op onze verjaardagskalender kunnen wij precies zien wie wanneer jarig is. Wij hebben allemaal onze eigen kalenderblad gemaakt. Kijk eens hoe mooi ze zijn…!

 

In de eerste weken van het schooljaar stond het thema ‘ik en mijn klas’ centraal. Wij maakten ons regels en routines eigen, wij leerden elkaar (beter) kennen, wij verdeelden taken en maakten afspraken met elkaar (‘zo doen wij dat in onze groep!’).

Woensdag 26 september: Wist je dat je in de wereld om je heen heel veel keersommen kunt vinden? Wij verzamelen keersommen op onze ‘tafeltafel’. Dagelijks wordt onze verzameling uitgebreid met kleine en grote sommen.

Maandag 24 september: ‘Juf, ik heb kastanjes gevonden in het bos. Zullen we een herfsttafel maken?’

Donderdag 20 september: Groep 4 verkent de keersommen. Wij kwamen tot de ontdekking dat bij ons in de klas verschillende keersommen verstopt zitten…

 

Dinsdag 18 september: Vandaag kregen wij van juf Mariken een spoedcursus trompet spelen. En het doel is bereikt, want wij kregen allemaal geluid uit het instrument!

Donderdag 13 september: Tijdens een les van de vreedzame school hebben wij geleerd wat erbij komt kijken als je gaat samenwerken. Je mening geven, luisteren naar elkaar, taken verdelen, afspraken maken… Dit alles hebben wij toegepast in een groepsopdracht. Het resultaat kunt u komen bewonderen.

 

Dinsdag 11 september: Wij werken keihard, maar ontspanning is op zijn tijd ook belangrijk. Lekker even buiten spelen of werken met speelgoed uit de kast. Het blijft fijn. Ook als je in groep 3 of 4 zit!

 

  

Maandag 10 september: Groep 3 heeft vandaag voor het eerst gewerkt met de letterdoos. De letterdoos is een doos vol met magnetische letters en leestekens, keurig geordend in korte klanken, lange klanken, tweetekenklanken en medeklinkers. Ieder heeft, op zijn eigen niveau, de eerste woorden en zinnen gemaakt. 

Donderdag 6 september: Met de hele school doken wij vanmiddag het schooljaar in tijdens de openingsviering. Kinderen uit iedere groep presenteerden hun wensen en doelen voor de komende maanden. Jordi en Souwie vertegenwoordigden onze groep. 

Woensdag 5 september: Meten is  weten. Vandaag stond in de rekenles de meter (als maat) centraal. Wat is langer? Wat is korter? Wij onderzochten of  het bureau van juf breder was dan een meter. Conclusie? Jazeker! Vervolgens hebben we het bureau gemeten met ons lijf. Iedereen bleek korter dan de breedte van het bureau, behalve juf. 

 

 

Na ons gezamenlijk onderzoek namen we zelf een touwtje, stok of meetlat van 1 meter ter hand. Stoelen, deuren… Lengte, breedte, hoogte… Alles werd gemeten en vergeleken.

  

Maandag 3 september: Vandaag is het de eerste schooldag van het schooljaar 2018-2019. Wij zij meteen hard aan de slag gegaan!