Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png

Hoe zou jij het vinden als je er achter zou komen dat, zomaar op een doordeweekse middag, je huis op zijn kop is gezet? Dit overkwam Dirk en Dora van Dommelen uit het verhaal ‘Lollig’. Noodgedwongen moesten zij verhuizen toen hun flat deze omwenteling niet overleefde. Ze lieten een nieuw huis bouwen, op het Puddingboomplein. En weet je wat voor huis? Een huis op zijn kop, want dat vonden ze wel lollig!

Het verhaal ‘Lollig’ is het startpunt voor het thema ‘mijn huis en mijn omgeving’ waar wij tot de kerstvakantie aan werkten. De subthema’s ‘Sinterklaas’ en ‘kerst’ werden in het thema verpakt. Hieronder leest u wat wij leerden, deden en ervaren hebben met betrekking tot het thema. Buiten het thema om leerden wij ook over andere zaken. Ook daarover legden wij het één en ander vast.

 

Vrijdag 21 december: Vandaag hebben we de kerstperiode op school afgesloten in de kerk. De kinderen uit groep 6 voerden voor ons een kerstmusical op. Wij zongen zoveel mogelijk liedjes mee!

  

Donderdag 20 december: Vandaag was voor ons het hoogtepunt van de kerstperiode; kerst vieren in de klas. Juf had de klas omgebouwd tot restaurant. Onze ouders sloofden zich uit in de keuken om een heerlijk en gevarieerd buffet voor te bereiden…

 

… Aan het einde van de middag kwamen we in onze mooiste kleren naar school. We zongen liedjes rond de kerstboom op het plein, luisterden naar het kerstverhaal en genoten van een heerlijk diner! Het was een topavond!

  

Maandag 17 december: Verken je eigen omgeving… Vandaag gingen wij op avontuur in eigen dorp. Een dobbelsteen bepaalde onze route. Bij iedere splitsing of kruispunt gooiden wij met een dobbelsteen. Als de dobbelsteen op 1 of 2 uitkwam, sloegen wij linksaf. Bij 3 en 4 volgden wij de weg en bij 5 of 6 sloegen wij rechtsaf. Onderweg zochten wij onder andere naar straatnaamborden en verkeersborden. We bespraken de straatnamen en betekenis van de verschillende verkeersborden met elkaar.

 

 

Donderdag 13 december: Over precies een week vieren wij het kerstfeest op school. Wij gaan dan chique met elkaar dineren. Om de tafels er extra deftig uit te laten zien, hebben wij vandaag tafelzilver gemaakt. Met behulp van een hompje klei, lucifers en aluminiumfolie hebben wij onze eigen kandelaar vormgegeven.

  

  

Maandag 10 december: Sint is het land uit. En alhoewel de advent officieel al van start is gegaan, hebben wij vandaag de eerste kaars aangestoken. De komende weken bereiden wij ons voor op het kerstfeest. Vandaag hebben wij met elkaar gedeeld hoe het kerstfeest bij ons thuis gevierd wordt.  

Woensdag 5 december: Vandaag bracht Sinterklaas een bezoek aan de Jozefschool. Hij werd met zijn Pieten afgezet door een postbezorger. Sint was keurig op tijd en wij ontvingen hem, met de hele school, hartelijk op het plein. Pfff, dat ging wat soepeler dan een jaar geleden…

  

Na de aankomst van Sint en Piet gingen wij eerst gymmen. Meester Remco had ‘pietengym’ voor ons klaargezet. Als echte Pieten in spé klommen wij in touwen, liepen wij langs muren en bezorgden wij pakjes…

 

Natuurlijk bracht Sint ook een bezoek aan onze groep. Wij hebben Sint laten horen en zien wat wij zoal doen en leren in groep 3/4. Wij dansten de klokkendans voor Sint. De Pieten werden enthousiast en dansten met ons mee. Isa heeft laten horen hoe goed zij al kan lezen. Annemarijn en Morgan hebben de Pieten geleerd wat tafelsommen zijn. Aan het einde van het bezoek ontvingen wij allemaal een cadeau. En… We mochten met Sinterklaas op de foto! Dank u wel Sinterklaas, wat fijn dat u er was. Tot volgend jaar!

  

Maandag 3 december: Lekker lezen lukt het beste onderuitgezakt op een bank, in een luie stoel! Wij zoeken regelmatig een relaxed plekje om helemaal weg te dromen in een boek. En met een verhaal over Sint en Piet lukt dat zeker! Kijk ons genieten…

Vrijdag 30 november: ‘Sinterklaas kapoentje…!’ Gisteren mochten wij onze schoen zetten in de groep. Spannend! Wij hebben ons hele repertoire aan liedjes gezongen voor Sint en Piet, om hen hiermee uit te nodigen langs te komen op de Jozefschool. Op iedere tafel lag een schriftje klaar. Nakijkpiet heeft voor ons de schriften nagekeken. Hij schreef er een opsteker in of stempelde een zwarte hand. De Tafelpiet heeft op het raam keersommen gezet die wij de komende tijd gaan oefenen. En als klap op de vuurpijl mochten wij allemaal een pakje uitpakken! Wat een dag…

  

  

Donderdag 29 november: Hoe zou het paleis van Sinterklaas er uit zien? Welke kamers zouden er in het paleis te vinden zijn? Wij hebben daar wel zo onze ideeën over. In onze groep hangt een ontwerp dat verschillende verdiepingen bevat. Op iedere verdieping, van de kelder tot de zolder,  zijn verschillende soorten kamers te vinden: een woonkamer, een keuken, slaapkamers, toiletten, een eetkamer… 

  

  

Woensdag 28 november: Welke letters en cijfers zitten verstopt in deze Pieten? De Pieten zijn ‘geschreven’ tijdens een les creatief schrijven. 

Dinsdag 27 november: Vandaag hebben wij tijdens de presentatie de klokkendans opgevoerd voor onze ouders en andere belangstellenden. Met behulp van de dans oefenen wij het klokkijken; het hele en halve uur, kwart voor en kwart over, digitale tijden… Voor ons is het appeltje eitje!

 

Woensdag 21 november: In ieder huis is/zijn wel één of meerdere spiegels te vinden. Wij hebben vandaag onderzoek gedaan naar de functie van de spiegel.  

 

 

Tot half november stond het thema ‘tijd’ centraal. Tijdens de rekenlessen bogen wij ons onder andere over de klok (analoog en digitaal). We bestudeerden de kalender, met de dagen van de week en de maanden van het jaar. Al onze verjaardagen hebben we op een rij gezet en we onderzochten wat er nog meer met tijd te maken heeft.

 

Woensdag 14 november: De afgelopen weken hebben wij ons ingezet om ons repertoire van Sint Maarten liedjes uit te breiden. Onder leiding van juf Mariken hebben we ‘Sinte Maarten had een muis’ leren spelen op de boomwackers. Boomwhackers zijn plastic staven, elk met een eigen toon. Wij hebben het Sint Maarten lied inmiddels omgebouwd tot ‘Sinterklaas Kapoentje’. Gewoon, omdat het kan!

Dinsdag 13 november: Gisteren is en een enveloppe bezorgd. Een enveloppe vol met plaatjes. Na research blijkt dat het spaarplaatjes zijn. Plaatjes die je gratis krijgt bij aankoop van een potje mosterd. Waarom er een berg plaatjes bij ons is bezorgd is nog niet duidelijk. Wij hopen dat het Sinterklaasjournaal ons de komende dagen meer informatie zal verschaffen. 

Maandag 12 november: Bij de rekenles van vandaag stond het gezichtspunt centraal. We hebben geleerd dat voorwerpen van de ene kant er anders uit (kunnen) zien in vergelijking met een andere kant. Het is maar van welke kant je het bekijkt! Om te oefenen met het gezichtspunt had juf twaalf foto’s gemaakt van voorwerpen op het plein. Wij moesten onderzoeken van welk punt juf de foto had gemaakt. 

  

Woensdag 7 november: Na weken van schilderen, prikken, knippen en plakken is dit het resultaat. Onze lampionnen zijn af. Precies op tijd. Ze staan (tot vrijdag 9 november 12.00 uur) tentoongesteld in de gang. Wij zijn trots!

Vrijdag 2 november: De kinderen uit groep 7 helpen ons de komende weken met lezen. Ze fungeren op donderdag en vrijdag als tutor. Ze geven ons tips, houden ons bij de les en stellen ons vragen over de tekst. Daarnaast is samen lezen ook gewoon fijn!

  

Dinsdag 30 oktober: Onze lampion begint steeds meer vorm te krijgen. Nadat het papier mache goed gedroogd was, hebben we een plan gemaakt. Wat wil ik maken? Een kwal, een poes, een appel, een pompoen…? Wat heb ik daarvoor nodig? Vervolgens hebben wij de ‘krantenballon’ in een passende kleur geschilderd. Vandaag hebben we gaten in de lampion gemaakt waar licht door kan schijnen. We plakken de gaten af met vliegerpapier. Komende week leggen we de laatste hand aan onze lampion. Bent u nieuwsgierig? Kom gerust een kijkje nemen!

Maandag 29 oktober: Onze thematafel begint al aardig vorm te krijgen. Wij verzamelen in deze hoek alles wat met ‘de tijd’ te maken heeft.

Vrijdag 19 oktober: Tijdens de boekenmarkt vlogen de tweedehands boeken over de toonbank. Voor aantrekkelijke prijsjes werden kinderboeken en tijdschriften van de hand gedaan. De nieuwe eigenaren waren maar wat trots op hun nieuwe aankopen. Dat wordt lekker lezen in de herfstvakantie!

Donderdag 18 oktober: Wij bezochten vandaag een voorstelling van ‘de schoolgoochelaar’. Het thema ‘vriendschap’ kwam in de voorstelling duidelijk naar voren. Wij genoten enorm. Zeker toen juf door de goochelaar werd uitgenodigd om op het podium te komen. Ze werd verzocht haar gouden ring in te leveren. Enkele ogenblikken later zat de ring in een schatkist voorzien van een groot hangslot. Huh…!? Wij snapten er niets van. Gelukkig kreeg juf haar ring wel weer terug.

 

 

Woensdag 17 oktober: In de nieuwe leesboekjes van Veilig leren lezen staan stukjes tekst van verschillende niveaus. Een ideale kans kan beginnende en al ervaren lezers samen plezier te laten beleven aan lezen.

  

Vrijdag 12 oktober: Samenwerken doen wij niet alleen tijdens lessen van de vreedzame school. Het samenwerken zetten wij ook in tijdens andere lessen. Taallessen lenen zich hier bij uitstek voor. Alles wat wat geleerd hebben over samenwerken brengen wij in praktijk. Samen staan wij sterk!

  

Woensdag 10 oktober: Tijdens de presentaties van vandaag was de première van onze zelfgemaakte dans op het lied ‘Kom erbij’. De dans in de clip bleek aan de pittige kant. Wij namen de artistieke vrijheid om onze eigen dans te maken. 

Dinsdag 9 oktober: ‘Elf november is…. Nog lang niet! Maar wij zijn wel vast begonnen aan onze lampion. Vandaag hebben wij een start gemaakt met de basis voor onze lampion.

Woensdag 3 oktober: Vandaag hebben wij gekeken naar de opening van de kinderboekenweek op het podium in de grote hal. Alle kinderen van school waren aanwezig. Aan het einde van de viering dansten de kinderen uit groep 6 op het lied ‘Kom erbij‘ van kinderen voor kinderen. 

Vrijdag 28 september: Wij mogen dit schooljaar 25 keer (!) een feestje vieren. Deze week was het maar liefst twee keer raak. Fay en Stein waren onze feestvarkens. Wij hebben ze uitgebreid toegezongen en persoonlijk gefeliciteerd.

  

Op onze verjaardagskalender kunnen wij precies zien wie wanneer jarig is. Wij hebben allemaal onze eigen kalenderblad gemaakt. Kijk eens hoe mooi ze zijn…!

 

In de eerste weken van het schooljaar stond het thema ‘ik en mijn klas’ centraal. Wij maakten ons regels en routines eigen, wij leerden elkaar (beter) kennen, wij verdeelden taken en maakten afspraken met elkaar (‘zo doen wij dat in onze groep!’).

Woensdag 26 september: Wist je dat je in de wereld om je heen heel veel keersommen kunt vinden? Wij verzamelen keersommen op onze ‘tafeltafel’. Dagelijks wordt onze verzameling uitgebreid met kleine en grote sommen.

Maandag 24 september: ‘Juf, ik heb kastanjes gevonden in het bos. Zullen we een herfsttafel maken?’

Donderdag 20 september: Groep 4 verkent de keersommen. Wij kwamen tot de ontdekking dat bij ons in de klas verschillende keersommen verstopt zitten…

 

Dinsdag 18 september: Vandaag kregen wij van juf Mariken een spoedcursus trompet spelen. En het doel is bereikt, want wij kregen allemaal geluid uit het instrument!

Donderdag 13 september: Tijdens een les van de vreedzame school hebben wij geleerd wat erbij komt kijken als je gaat samenwerken. Je mening geven, luisteren naar elkaar, taken verdelen, afspraken maken… Dit alles hebben wij toegepast in een groepsopdracht. Het resultaat kunt u komen bewonderen.

 

Dinsdag 11 september: Wij werken keihard, maar ontspanning is op zijn tijd ook belangrijk. Lekker even buiten spelen of werken met speelgoed uit de kast. Het blijft fijn. Ook als je in groep 3 of 4 zit!

 

  

Maandag 10 september: Groep 3 heeft vandaag voor het eerst gewerkt met de letterdoos. De letterdoos is een doos vol met magnetische letters en leestekens, keurig geordend in korte klanken, lange klanken, tweetekenklanken en medeklinkers. Ieder heeft, op zijn eigen niveau, de eerste woorden en zinnen gemaakt. 

Donderdag 6 september: Met de hele school doken wij vanmiddag het schooljaar in tijdens de openingsviering. Kinderen uit iedere groep presenteerden hun wensen en doelen voor de komende maanden. Jordi en Souwie vertegenwoordigden onze groep. 

Woensdag 5 september: Meten is  weten. Vandaag stond in de rekenles de meter (als maat) centraal. Wat is langer? Wat is korter? Wij onderzochten of  het bureau van juf breder was dan een meter. Conclusie? Jazeker! Vervolgens hebben we het bureau gemeten met ons lijf. Iedereen bleek korter dan de breedte van het bureau, behalve juf. 

 

 

Na ons gezamenlijk onderzoek namen we zelf een touwtje, stok of meetlat van 1 meter ter hand. Stoelen, deuren… Lengte, breedte, hoogte… Alles werd gemeten en vergeleken.

  

Maandag 3 september: Vandaag is het de eerste schooldag van het schooljaar 2018-2019. Wij zij meteen hard aan de slag gegaan!