Eén moment geduld...

Oops! Something went wrong while submitting the form :(

Icon-Home.png

Misschien is er wel geen betere manier om je op een avontuurlijke en reislustige zomer voor te bereiden dan op een schip. Wie schip zegt, denkt aan piraten, woeste zeeën, lange vakanties en onbekende bestemmingen. Wij doken de afgelopen weken in het thema ‘alle hens aan dek’. Hier leest u wat wij leerden. U treft ook berichten over zaken waar wij, buiten het thema om, aan hebben gewerkt.

Vrijdag 12 juli: Onze eerste vakantiedag. Genieten! En dat terwijl de juffen en meesters nog een dagje moesten werken! Het jaar is omgevlogen! Wij wensen iedereen een hele fijne zomer. Tot over zes weken!

Donderdag 11 juli: Bij het afronden en afsluiten van een schooljaar hoort ook het schoon opleveren van het lokaal. Wij hebben ons vandaag in het zweet gewerkt om ons lokaal van onder tot boven te doen blinken. En dat is meer dan gelukt! #ukuntonsinhuren #maarwijgaaneerstvakantievieren

’s Middags hebben wij het schooljaar gezellig afgesloten met muziek en spelletjes!

Woensdag 10 juli: Vandaag hebben wij het schooljaar officieel afgesloten tijdens de slotviering in de grote hal. Aan het einde van de ochtend mochten wij ‘snuffelen’ in groep 4-5. Juf Claudia en juf Dorothée hebben ons meteen aan het werk gezet. Sterker nog, we hebben een huiswerkopdracht meegekregen voor in de vakantie. Jeetje, deze juffen hebben er zeker zin in…!

Vrijdag 5 juli: ‘Lang zal ze leven…!’ Vandaag vierde juf haar verjaardag op school. Wij hebben haar enorm verwend met tekeningen, kaarten, chocolade, bloemen en nog veel meer. Juf had verschillende spellen voorbereid, zoals ‘Van pakken tot plakken’, ‘Gok een hok’ en ‘Omgekeerde stoelendans’. Samen hebben we er een gezellige dag van gemaakt. Dat we de halve ochtend gerekend hebben, hadden we niet eens in de gaten…!

 

 

Dinsdag 2 juli: Naar deze dag keken wij al weken uit…! De dag van onze schoolreis. De eerste bestemming was de Bonte Belevenis. Daar hebben wij vier workshops gevolgd. 

 

 

Ook was er tijd om lekker te spelen…

  

Vervolgens zijn we naar het Vierkante Stuk in het bos gereden om te lunchen. Op het menu stonden overheerlijke pannenkoeken. Na het eten gingen de schoenen en sokken (en soms zelf broeken) uit om te ravotten in en om de sloot. Het was een heerlijke dag!

  

Donderdag 27 juni: Men nemen een homp klei. Kneed het en maak er een bal van. Steek je duim in het midden van de bal en kneed een steeds groter gat… Wij hebben vandaag en duimpotje gekleid. Nadat we het potje glad gestreken hadden hebben we het voorzien van versieringen. 

  

Dinsdag 25 juni: Annemarijn heeft ons vandaag veel geleerd over ridders en kastelen. Weken lang is ze bezig geweest om een spreekbeurt voor te bereiden. Wij luisterden geboeid en genoten van de prachtige illustraties die ze had gemaakt om haar verhaal te ondersteunen. Na Annemarijn was Floor aan beurt om een spreekbeurt te geven. Floor heeft ons geleerd hoe je een konijn als huisdier kunt houden. Het verhaal van Floor werd ondersteund door een presentatie op het digibord die ze zelf heeft samengesteld!

  

Vrijdag 21 juni: Een bijzondere dag… Juf Samantha trouwde vandaag (op school!) met haar grote liefde. De hele Jozefschool ontving het bruidspaar op het plein en in de grote hal maakten wij een huwelijksceremonie mee. Wij wensen het bruidspaar een lang en gelukkig leven samen.

  

Donderdag 20 juni: Juf heeft de afgelopen weken onze rapporten bijgewerkt. Vandaag kregen wij het mee naar huis. Natuurlijk mochten wij zelf als eersten een kijkje nemen!

Woensdag 19 juni: Vandaag hebben wij opnieuw een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Van juf Emmy leerden wij dat er, naast lezen, ook andere mogelijkheden zijn om van boeken en verhalen te genieten. Uiteraard hebben we een nieuw boek uitgezocht dat we op school mogen lezen. En we mochten een (afgeschreven) boek uitkiezen dat we mee naar huis mochten nemen!

  

Donderdag 13 juni: Wist je dat het anker een symbool van veiligheid en hoop is? Tijdens een les catechese hebben wij over het anker gesproken. De les heeft Imme en Morgan geïnspireerd om thuis een kunstwerk te maken met het anker als thema. Vandaag hebben zij het werk gepresenteerd. Wist je ook dat het kruis (van Jezus) in het anker verstopt zit?  

Dinsdag 11 juni: ‘Op de noordenwind, zuidenwind, oostenwind, westenwind, vaar ik van hot naar haar…’! Dit zeemanslied hebben wij vandaag geleerd van juf Mariken. Maar we hebben niet alleen leren zingen. Wij kunnen het sinds vandaag ook spelen op een klokkenspel. 

 

Maandag 27 mei: Vandaag heeft Floor een spreekbeurt gehouden over MS. De moeder van Floor lijdt aan deze ziekte en Floor wilde ons graag leren wat dit voor haar en haar omgeving betekent. Wij hebben met veel interesse geluisterd. Bedankt Floor! Wij hebben veel van je geleerd.

Woensdag 22 mei: Tijdens de laatste rondes presentatie hebben wij ons in het kader van het thema ‘Alle hens aan dek’ gepresenteerd als zeemanskoor. Wij zongen een medley van liedjes voor groot publiek. Jimmy nam het voortouw. Hij was onze kapitein!

Vrijdag 17 mei: Tijdens de taallessen van afgelopen week stonden in het teken van poëzie. Wij kregen de opdracht om een onzingedicht te schrijven. De gedichten hebben wij aan elkaar voorgelezen. Om ook anderen van onze gedichten te laten genieten hebben wij onze gedichten op een poster geschreven. Wij hebben geprobeerd om de poster er aantrekkelijk en passend bij het gedicht uit te laten zien. Bent u nieuwsgierig? Onze gedichten hangen in de gang. 

 

 

Vrijdag 10 mei: Rekenen zonder dat je in de gaten hebt dat je rekent. Vandaag hebben wij de ‘Grote Rekendag’ beleefd. Met de hele school hebben we over het thema ‘verhoudingen’ gewerkt. De dag begon met een opening in de grote hal van school. Alle meesters en juffen liepen in een spetterende modeshow. De kleding die zij showden bleek echter niet echter te passen. Sterker nog het was totaal uit verhouding…!

 

In de klas hebben wij gewerkt over ‘Mick’. Hij bleek te wonen in het tussenlokaal, maar was niet thuis. Zijn voordeur bleek echter maar een meter hoog. De vraag aan ons was om in te schatten hoe groot Mick zou zijn…

  

Vervolgens maakten wij nader kennis met Mick en zochten naar de juiste lichamelijke verhoudingen. Wist u dat uw navel net boven het midden van uw lijf zit? En dat uw hoofd zes keer in uw lijf lengte past? Het is maar dat u het weet!

 

Woensdag 8 mei: ‘Warboel in de bieb’. Vandaag hebben wij een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Juf Emmy vertelde ons een verhaal over Anansi de spin. Vervolgens mochten wij zelf een boek uitkiezen en meenemen naar school. Wij konden niet wachten om te starten met lezen en begonnen in de bieb alvast…

 

 

Dinsdag 30 april: In de week voor de meivakantie kregen wij op een ochtend bezoek van een journalist. De journalist was nieuwsgierig hoe een dag eruit ziet in groep 3/4. Ze heeft haar ogen uitgekeken! Vandaag stond het artikel in de Helderse Courant. 

In de maand april werkten wij over het thema ‘nieuw leven’. Bent u nieuwsgierig wat wij geleerd en gedaan hebben? Bekijk dan de foto’s hieronder.

Donderdag 18 april: Op deze Witte Donderdag hebben wij de Paasperiode afgesloten met een viering in de hal. Iedere groep leverde een bijdrage aan de viering. Ons was gevraagd om een lied te zingen…

Na de viering in de hal stond er in de klas een lekker ontbijt klaar. Wij hebben gesmuld van al het lekkers. Wat is samen eten toch gezellig en fijn!

 

 

Vrijdag 12 april: ‘Palm, palm pasen, ei koerei…’. Met onze versierde Palmpasenstokken liepen wij vandaag in optocht richting De Gollards. In de grote zaal hebben wij onze stokken uitgereikt aan de bewoners. Natuurlijk hebben we ook ons repertoire aan Paasliedjes gezongen. De bewoners genoten. En wij ook!

Donderdag 11 april: Vandaag hebben wij een Palmpasenstok gemaakt. Een kale stok in de vorm van een kruis hebben we versierd met crêpe-papier en voorzien van verschillende symbolen die een link hebben met het Paasverhaal.  Het was nog een hele klus, maar gelukkig had juf hulptroepen opgetrommeld!

  

Omdat we de Palmpasenstok morgen weggeven aan de bewoners van ‘De Gollards’, heeft juf ons allemaal op de foto gezet. Zo hebben we een blijvende herinnering aan de stok, want we zijn trots op het resultaat.

  

Woensdag 10 april: Al enige dagen zijn wij bezig met het rijgen van een pinda- en krentenketting. Deze ketting komt aan onze Palmpasenstok te hangen. We rijgen niet zomaar wat pinda’s en krenten… Aan de ketting moeten 12 pinda’s en 30 krenten geregen worden. De 12 pinda’s verwijzen naar de leerlingen van Jezus. De 30 krenten verwijzen naar de 30 zilverstukken die Judas ontving toen hij Jezus verraadde. 

 

Dinsdag 9 april: Over ‘nieuw leven’ gesproken… Jimmy en Ryan hebben kikkervisjes gevangen. Wij mochten ze vandaag van dichtbij bekijken. Natuurlijk hebben wij de verschillende gedaantes van een kikker besproken. De komende dagen zullen wij in de klas voor de toekomstige kikkers zorgen.

Woensdag 3 april: Groep 4 heeft vandaag een bezoek gebracht aan de kerk. Ter voorbereiding op Pasen kregen wij een rondleiding door het gebouw. Samen met de pastor hebben wij de kruisweg gelopen. We mochten kijken bij het orgel en de klok werd speciaal voor ons geluid. Ons bezoek hebben we afgesloten met het branden van een kaars bij Maria.

  

Dinsdag 2 april: In het voorjaar gebeurt in de tuin van alles. Knoppen in bomen en struiken, bloemen gaan bloeien… Wij bespreken met elkaar wat een tuin eigenlijk is. En wat bleek? Wij hebben allemaal verschillende ideeën over wat een tuin is en hoe deze eruit ‘hoort’ te zien. 

 

Vanaf de voorjaarsvakantie tot eind maart werkten wij over het thema ‘kleren maken de man’. Het colbert, de japon, de pantalon… Deze en andere woorden gaven wij aan kledingstukken. Maar wij keken verder… Waarom dragen wij kleding? Waar wordt het van gemaakt? Wat is een uniform? Hier leest u wat wij leerden.

Dinsdag 26 maart: Vandaag hebben wij de voorjaars-/zomercollectie 2019 gepresenteerd tijdens een ware modeshow. Alle items en outfits werden enthousiast ontvangen door het toegestroomde publiek. En wij? Wij showden vol trots onze creaties!

 

 

Woensdag 20 maart: Gisteren was de naamdag van Sint Jozef. Om deze reden vierden wij vandaag het de hele school het Jozeffeest. Na een gezamenlijke opening in de grote hal van school gingen we in groepjes uiteen om te spelen, dansen en creëren. Wij kijken terug op een gezellige dag. 

  

Donderdag 14 maart: Ons weefwerk hebben we even aan de kant gelegd om de eerste hand te leggen aan de voorjaars-/zomercollectie van 2019. Basis voor de kleding is een vuilniszak. Vandaag hebben wij een jurk, jas, broek of rok uitgemeten, geknipt gepast. Volgende week werken wij ons kledingstuk af, zodat het op tijd klaar is voor de presentatie. Wordt vervolgd…

  

Dinsdag 12 maart: Vorige week zijn wij gestart met een weefproject. Op een eigen weefgetouw weven wij ons eigen lapje stof. Kijk eens hoe goed het al lukt?!

  

Vrijdag 8 maart: Welke dieren leven op Texel? Wat eten dieren in de natuur om ons heen? Hoe lang is een walvis? In Ecomare hebben wij antwoorden gezocht op onze vragen. Juf Els leidde ons rond, maar wij mochten ook zelf op onderzoek uit. Ondanks dat we allemaal al meerdere keren in het museum zijn geweest, hebben we ons opnieuw verwonderd!

  

  

Donderdag 7 maart: Dat wol van een schaap afkomstig weten wij maar al te goed. Maar waar komt katoen vandaan? Sietse heeft ons daar vandaag van alles over verteld. Hij bracht een katoenplant mee naar school om zijn verhaal te illustreren. 

Maandag 25 februari: Wij hebben vandaag nieuwe woorden geleerd. Woorden die passen bij het thema ‘kleding’. Juf heeft haar kledingkast geplunderd om ons de woorden ook te laten zien. 

Vanaf de kerstvakantie tot aan de voorjaarsvakantie werkten wij over het thema ‘vroeger en nu’. We gingen terug in de tijd en namen daarbij een duik in de geschiedenis van Texel. De kastanjeboom op de Stenenplaats was ons beginpunt. Deze boom staat er al meer dan een eeuw en kon ons een hoop ‘vertellen’ over de verschillen tussen vroeger en nu.

Donderdag 14 februari: Vandaag hebben wij de benen onder ons lijf vandaan gerend tijdens de sponsorloop. In tien minuten tijd liepen we met gemak drie tot vier rondes om de school. De opbrengst van de sponsorloop gaat naar Support Rob.

  

Vrijdag 8 februari: ‘Kuukelehaantje Kippekont kom je morrege bee me speule?’ ‘Niks hoor, amper tied morrege speul ik niet!’ Dit versje in Tessels dialect hebben wij vandaag gepresenteerd aan schoolgenoten en ouders. Wij hebben namelijk geleerd dat er, met name vroeger, veel mensen Tessels spraken. Wij kunnen dat nu ook (een beetje). En weet je wie er ook nog in de zaal zat? De schrijver van het versje. Persoonlijk uitgenodigd door Floor. 

Donderdag 7 februari: Vandaag kregen wij ons rapport mee naar huis. Wij mochten vanmiddag alvast even een kijkje nemen…

 

Donderdag 31 januari: De ‘school van vroeger’ draait inmiddels op volle toeren. Verschillende groepen kinderen hebben al les gehad in taal of rekenen. De juffen en meesters zijn streng maar rechtvaardig. Ze houden de zaak goed onder controle. Maar wie niet luisteren wil, moet…. Net als vroeger!

 

Woensdag 30 januari: De gymles van vandaag stond in het teken van samenwerken. Hoepels doorgeven en een rekenrace in estafettevorm. Wij hebben geleerd dat aanmoedigen van teamleden een positief effect kan hebben op de groepsprestatie!

Vrijdag 25 januari: De oma van Sietse is vroeger juf geweest. Vandaag kwam zij ons vertellen hoe het er lang geleden aan toe ging op school. Oma had verschillende spullen meegebracht die vroeger werden gebruikt, zoals een leesplankje en een ouderwetse letterdoos. Wij hebben oma het hemd van het lijf gevraagd. Alles wilden wij weten, zodat wij daar in onze ‘school van vroeger’ weer over kunnen spelen. 

Donderdag 24 januari: Met onze opgedane kennis tot nu toe over de school van vroeger hebben wij vandaag een hoek ingericht waar wij schooltje kunnen spelen. Door te spelen en werken in de hoek kunnen wij zelf ervaren hoe het was om een eeuw geleden in de klas te zitten.  

Dinsdag 22 januari: Gisteren is Fay grote zus geworden van een broertje; Deen. Vandaag liet zij trots de eerste foto’s van de baby zien.

 

Donderdag 17 januari: Wij hebben geleerd dat er een eeuw geleden op school heel anders aan toe ging. Groepen met wel 40 (!) kinderen, een juf of meester die wel eens een tik uitdeelde… Juf heeft op zolder van school spullen gevonden die vroeger in de klas gebruikt werden. We hebben de spullen vergeleken met het materiaal van nu. De oude schoolspullen staan nu tentoongesteld in de klas. Wij vullen de tentoonstelling de komende weken aan.

Dinsdag 15 januari: Vanaf vandaag staat er een grote boom bij ons in de klas. De boom moet de kastanjeboom van de Stenenplaats voorstellen. De kastanjeboom ‘leert’ ons over hoe mensen vroeger leefden. Wij hebben de boom zelf gemaakt van een lange pijp, wc-rollen en ballonnen…

Dinsdag 8 januari: Na de kerstvakantie zijn wij gestart met een nieuw blok van de vreedzame school; ‘We hebben hart voor elkaar’. Dit blok gaat over gevoelens. Vandaag hebben wij geleerd dat je aan iemands gezicht/houding kunt zien hoe diegene zich voelt. Kunt u zien welke gevoelens wij uitbeelden?

   

Hoe zou jij het vinden als je er achter zou komen dat, zomaar op een doordeweekse middag, je huis op zijn kop is gezet? Dit overkwam Dirk en Dora van Dommelen uit het verhaal ‘Lollig’. Noodgedwongen moesten zij verhuizen toen hun flat deze omwenteling niet overleefde. Ze lieten een nieuw huis bouwen, op het Puddingboomplein. En weet je wat voor huis? Een huis op zijn kop, want dat vonden ze wel lollig!

Het verhaal ‘Lollig’ was het startpunt voor het thema ‘mijn huis en mijn omgeving’ waar wij tot de kerstvakantie aan werkten. De subthema’s ‘Sinterklaas’ en ‘kerst’ werden in het thema verpakt. Hieronder leest u wat wij leerden, deden en ervaren hebben met betrekking tot het thema. Buiten het thema om leerden wij ook over andere zaken. Ook daarover legden wij het één en ander vast.

 

Vrijdag 21 december: Vandaag hebben we de kerstperiode op school afgesloten in de kerk. De kinderen uit groep 6 voerden voor ons een kerstmusical op. Wij zongen zoveel mogelijk liedjes mee!

  

Donderdag 20 december: Vandaag was voor ons het hoogtepunt van de kerstperiode; kerst vieren in de klas. Juf had de klas omgebouwd tot restaurant. Onze ouders sloofden zich uit in de keuken om een heerlijk en gevarieerd buffet voor te bereiden…

 

… Aan het einde van de middag kwamen we in onze mooiste kleren naar school. We zongen liedjes rond de kerstboom op het plein, luisterden naar het kerstverhaal en genoten van een heerlijk diner! Het was een topavond!

  

Maandag 17 december: Verken je eigen omgeving… Vandaag gingen wij op avontuur in eigen dorp. Een dobbelsteen bepaalde onze route. Bij iedere splitsing of kruispunt gooiden wij met een dobbelsteen. Als de dobbelsteen op 1 of 2 uitkwam, sloegen wij linksaf. Bij 3 en 4 volgden wij de weg en bij 5 of 6 sloegen wij rechtsaf. Onderweg zochten wij onder andere naar straatnaamborden en verkeersborden. We bespraken de straatnamen en betekenis van de verschillende verkeersborden met elkaar.

 

 

Donderdag 13 december: Over precies een week vieren wij het kerstfeest op school. Wij gaan dan chique met elkaar dineren. Om de tafels er extra deftig uit te laten zien, hebben wij vandaag tafelzilver gemaakt. Met behulp van een hompje klei, lucifers en aluminiumfolie hebben wij onze eigen kandelaar vormgegeven.

  

  

Maandag 10 december: Sint is het land uit. En alhoewel de advent officieel al van start is gegaan, hebben wij vandaag de eerste kaars aangestoken. De komende weken bereiden wij ons voor op het kerstfeest. Vandaag hebben wij met elkaar gedeeld hoe het kerstfeest bij ons thuis gevierd wordt.  

Woensdag 5 december: Vandaag bracht Sinterklaas een bezoek aan de Jozefschool. Hij werd met zijn Pieten afgezet door een postbezorger. Sint was keurig op tijd en wij ontvingen hem, met de hele school, hartelijk op het plein. Pfff, dat ging wat soepeler dan een jaar geleden…

  

Na de aankomst van Sint en Piet gingen wij eerst gymmen. Meester Remco had ‘pietengym’ voor ons klaargezet. Als echte Pieten in spé klommen wij in touwen, liepen wij langs muren en bezorgden wij pakjes…

 

Natuurlijk bracht Sint ook een bezoek aan onze groep. Wij hebben Sint laten horen en zien wat wij zoal doen en leren in groep 3/4. Wij dansten de klokkendans voor Sint. De Pieten werden enthousiast en dansten met ons mee. Isa heeft laten horen hoe goed zij al kan lezen. Annemarijn en Morgan hebben de Pieten geleerd wat tafelsommen zijn. Aan het einde van het bezoek ontvingen wij allemaal een cadeau. En… We mochten met Sinterklaas op de foto! Dank u wel Sinterklaas, wat fijn dat u er was. Tot volgend jaar!

  

Maandag 3 december: Lekker lezen lukt het beste onderuitgezakt op een bank, in een luie stoel! Wij zoeken regelmatig een relaxed plekje om helemaal weg te dromen in een boek. En met een verhaal over Sint en Piet lukt dat zeker! Kijk ons genieten…

Vrijdag 30 november: ‘Sinterklaas kapoentje…!’ Gisteren mochten wij onze schoen zetten in de groep. Spannend! Wij hebben ons hele repertoire aan liedjes gezongen voor Sint en Piet, om hen hiermee uit te nodigen langs te komen op de Jozefschool. Op iedere tafel lag een schriftje klaar. Nakijkpiet heeft voor ons de schriften nagekeken. Hij schreef er een opsteker in of stempelde een zwarte hand. De Tafelpiet heeft op het raam keersommen gezet die wij de komende tijd gaan oefenen. En als klap op de vuurpijl mochten wij allemaal een pakje uitpakken! Wat een dag…

  

  

Donderdag 29 november: Hoe zou het paleis van Sinterklaas er uit zien? Welke kamers zouden er in het paleis te vinden zijn? Wij hebben daar wel zo onze ideeën over. In onze groep hangt een ontwerp dat verschillende verdiepingen bevat. Op iedere verdieping, van de kelder tot de zolder,  zijn verschillende soorten kamers te vinden: een woonkamer, een keuken, slaapkamers, toiletten, een eetkamer… 

  

  

Woensdag 28 november: Welke letters en cijfers zitten verstopt in deze Pieten? De Pieten zijn ‘geschreven’ tijdens een les creatief schrijven. 

Dinsdag 27 november: Vandaag hebben wij tijdens de presentatie de klokkendans opgevoerd voor onze ouders en andere belangstellenden. Met behulp van de dans oefenen wij het klokkijken; het hele en halve uur, kwart voor en kwart over, digitale tijden… Voor ons is het appeltje eitje!

 

Woensdag 21 november: In ieder huis is/zijn wel één of meerdere spiegels te vinden. Wij hebben vandaag onderzoek gedaan naar de functie van de spiegel.  

 

 

Tot half november stond het thema ‘tijd’ centraal. Tijdens de rekenlessen bogen wij ons onder andere over de klok (analoog en digitaal). We bestudeerden de kalender, met de dagen van de week en de maanden van het jaar. Al onze verjaardagen hebben we op een rij gezet en we onderzochten wat er nog meer met tijd te maken heeft.

 

Woensdag 14 november: De afgelopen weken hebben wij ons ingezet om ons repertoire van Sint Maarten liedjes uit te breiden. Onder leiding van juf Mariken hebben we ‘Sinte Maarten had een muis’ leren spelen op de boomwackers. Boomwhackers zijn plastic staven, elk met een eigen toon. Wij hebben het Sint Maarten lied inmiddels omgebouwd tot ‘Sinterklaas Kapoentje’. Gewoon, omdat het kan!

Dinsdag 13 november: Gisteren is en een enveloppe bezorgd. Een enveloppe vol met plaatjes. Na research blijkt dat het spaarplaatjes zijn. Plaatjes die je gratis krijgt bij aankoop van een potje mosterd. Waarom er een berg plaatjes bij ons is bezorgd is nog niet duidelijk. Wij hopen dat het Sinterklaasjournaal ons de komende dagen meer informatie zal verschaffen. 

Maandag 12 november: Bij de rekenles van vandaag stond het gezichtspunt centraal. We hebben geleerd dat voorwerpen van de ene kant er anders uit (kunnen) zien in vergelijking met een andere kant. Het is maar van welke kant je het bekijkt! Om te oefenen met het gezichtspunt had juf twaalf foto’s gemaakt van voorwerpen op het plein. Wij moesten onderzoeken van welk punt juf de foto had gemaakt. 

  

Woensdag 7 november: Na weken van schilderen, prikken, knippen en plakken is dit het resultaat. Onze lampionnen zijn af. Precies op tijd. Ze staan (tot vrijdag 9 november 12.00 uur) tentoongesteld in de gang. Wij zijn trots!

Vrijdag 2 november: De kinderen uit groep 7 helpen ons de komende weken met lezen. Ze fungeren op donderdag en vrijdag als tutor. Ze geven ons tips, houden ons bij de les en stellen ons vragen over de tekst. Daarnaast is samen lezen ook gewoon fijn!

  

Dinsdag 30 oktober: Onze lampion begint steeds meer vorm te krijgen. Nadat het papier mache goed gedroogd was, hebben we een plan gemaakt. Wat wil ik maken? Een kwal, een poes, een appel, een pompoen…? Wat heb ik daarvoor nodig? Vervolgens hebben wij de ‘krantenballon’ in een passende kleur geschilderd. Vandaag hebben we gaten in de lampion gemaakt waar licht door kan schijnen. We plakken de gaten af met vliegerpapier. Komende week leggen we de laatste hand aan onze lampion. Bent u nieuwsgierig? Kom gerust een kijkje nemen!

Maandag 29 oktober: Onze thematafel begint al aardig vorm te krijgen. Wij verzamelen in deze hoek alles wat met ‘de tijd’ te maken heeft.

Vrijdag 19 oktober: Tijdens de boekenmarkt vlogen de tweedehands boeken over de toonbank. Voor aantrekkelijke prijsjes werden kinderboeken en tijdschriften van de hand gedaan. De nieuwe eigenaren waren maar wat trots op hun nieuwe aankopen. Dat wordt lekker lezen in de herfstvakantie!

Donderdag 18 oktober: Wij bezochten vandaag een voorstelling van ‘de schoolgoochelaar’. Het thema ‘vriendschap’ kwam in de voorstelling duidelijk naar voren. Wij genoten enorm. Zeker toen juf door de goochelaar werd uitgenodigd om op het podium te komen. Ze werd verzocht haar gouden ring in te leveren. Enkele ogenblikken later zat de ring in een schatkist voorzien van een groot hangslot. Huh…!? Wij snapten er niets van. Gelukkig kreeg juf haar ring wel weer terug.

 

 

Woensdag 17 oktober: In de nieuwe leesboekjes van Veilig leren lezen staan stukjes tekst van verschillende niveaus. Een ideale kans kan beginnende en al ervaren lezers samen plezier te laten beleven aan lezen.

  

Vrijdag 12 oktober: Samenwerken doen wij niet alleen tijdens lessen van de vreedzame school. Het samenwerken zetten wij ook in tijdens andere lessen. Taallessen lenen zich hier bij uitstek voor. Alles wat we geleerd hebben over samenwerken brengen wij in praktijk. Samen staan wij sterk!

  

Woensdag 10 oktober: Tijdens de presentaties van vandaag was de première van onze zelfgemaakte dans op het lied ‘Kom erbij’. De dans in de clip bleek aan de pittige kant. Wij namen de artistieke vrijheid om onze eigen dans te maken. 

Dinsdag 9 oktober: ‘Elf november is…. Nog lang niet! Maar wij zijn wel vast begonnen aan onze lampion. Vandaag hebben wij een start gemaakt met de basis voor onze lampion.

Woensdag 3 oktober: Vandaag hebben wij gekeken naar de opening van de kinderboekenweek op het podium in de grote hal. Alle kinderen van school waren aanwezig. Aan het einde van de viering dansten de kinderen uit groep 6 op het lied ‘Kom erbij‘ van kinderen voor kinderen. 

Vrijdag 28 september: Wij mogen dit schooljaar 25 keer (!) een feestje vieren. Deze week was het maar liefst twee keer raak. Fay en Stein waren onze feestvarkens. Wij hebben ze uitgebreid toegezongen en persoonlijk gefeliciteerd.

  

Op onze verjaardagskalender kunnen wij precies zien wie wanneer jarig is. Wij hebben allemaal onze eigen kalenderblad gemaakt. Kijk eens hoe mooi ze zijn…!

 

In de eerste weken van het schooljaar stond het thema ‘ik en mijn klas’ centraal. Wij maakten ons regels en routines eigen, wij leerden elkaar (beter) kennen, wij verdeelden taken en maakten afspraken met elkaar (‘zo doen wij dat in onze groep!’).

Woensdag 26 september: Wist je dat je in de wereld om je heen heel veel keersommen kunt vinden? Wij verzamelen keersommen op onze ‘tafeltafel’. Dagelijks wordt onze verzameling uitgebreid met kleine en grote sommen.

Maandag 24 september: ‘Juf, ik heb kastanjes gevonden in het bos. Zullen we een herfsttafel maken?’

Donderdag 20 september: Groep 4 verkent de keersommen. Wij kwamen tot de ontdekking dat bij ons in de klas verschillende keersommen verstopt zitten…

 

Dinsdag 18 ap september: Vandaag kregen wij van juf Mariken een spoedcursus trompet spelen. En het doel is bereikt, want wij kregen allemaal geluid uit het instrument!

Donderdag 13 september: Tijdens een les van de vreedzame school hebben wij geleerd wat erbij komt kijken als je gaat samenwerken. Je mening geven, luisteren naar elkaar, taken verdelen, afspraken maken… Dit alles hebben wij toegepast in een groepsopdracht. Het resultaat kunt u komen bewonderen.

 

Dinsdag 11 september: Wij werken keihard, maar ontspanning is op zijn tijd ook belangrijk. Lekker even buiten spelen of werken met speelgoed uit de kast. Het blijft fijn. Ook als je in groep 3 of 4 zit!

 

  

Maandag 10 september: Groep 3 heeft vandaag voor het eerst gewerkt met de letterdoos. De letterdoos is een doos vol met magnetische letters en leestekens, keurig geordend in korte klanken, lange klanken, tweetekenklanken en medeklinkers. Ieder heeft, op zijn eigen niveau, de eerste woorden en zinnen gemaakt. 

Donderdag 6 september: Met de hele school doken wij vanmiddag het schooljaar in tijdens de openingsviering. Kinderen uit iedere groep presenteerden hun wensen en doelen voor de komende maanden. Jordi en Souwie vertegenwoordigden onze groep. 

Woensdag 5 september: Meten is  weten. Vandaag stond in de rekenles de meter (als maat) centraal. Wat is langer? Wat is korter? Wij onderzochten of  het bureau van juf breder was dan een meter. Conclusie? Jazeker! Vervolgens hebben we het bureau gemeten met ons lijf. Iedereen bleek korter dan de breedte van het bureau, behalve juf. 

 

 

Na ons gezamenlijk onderzoek namen we zelf een touwtje, stok of meetlat van 1 meter ter hand. Stoelen, deuren… Lengte, breedte, hoogte… Alles werd gemeten en vergeleken.

  

Maandag 3 september: Vandaag is het de eerste schooldag van het schooljaar 2018-2019. Wij zij meteen hard aan de slag gegaan!